Offroad är ett samlingsnamn för de sporter som utförs ”utanför” klassiska banor. Däremot är det något felaktigt att säga att man inte kör på banor då det i tävlingssammanhang alltid är uppmarkerade banor som föraren ska ta sig runt på. Banor som kan vara mycket tekniskt utmanande och som efterliknar att köra i skogen. Tävlingsformen finns inom både bil, motorcykel och skoter. Bland motorcyklar finns till och med en kategori motorcyklar som ofta benämns som just off-road. Det är då främst Enduromotorcyklar som menas.
Den som vill köra offroad med bil kan hitta en klubb eller tävling genom den stora paraplyorganisationen Svensk Bilsport. De har även satt upp regler för de olika tävlingsgrenarna och delat in Offroad i olika grenar.
Enklare Off-road – Detta är en nivå som många nybörjare börjar på. Det är enklare banor och bland annat ingår Offroad Trophy och Offroadorientering i denna kategori.
Trial 4×4 – Detta är en variant av offroad som främst sätter förarens kunskaper i precisionskörning på prov. De fyrhjulsdrivna bilarna ska framföras på tekniskt svåra terrängbanor eller specialbyggda hinderbanor. Trial 4×4 delas även in i underkategorier beroende på om det är standardbilar eller ombyggda bilar som används.
Challange – Tävlingsformen sätter stort fokus på uthållighet och är en gren som kombinerar flera olika inriktningar. Målet är att ta sig från start till mål så fort som möjligt men det innebär allt från att läsa kartan och välja snabbaste vägen till att bygga broar över ett dike och att ta sig fram i terräng som inte alls är inbjudanden för bilförare.
Formula Offroad – Formula Offroad är kombination av bilsporten ”backe” och klassisk offroad. Målet är att ta sig upp för mycket branta backar och göra detta helt felfritt. Motorerna är extremt starka, däcken mycket stora och bilarna är minst sagt specialbyggda.
Monster Race – Tänk dragracing men med offroadbilar. Reglerna är relativt lika då man kör i lopp med två förare i varje lopp. Den som vinner tar sig vidare i denna elimineringstävling.